#JapanFansFilmAyı: Mio On The Shore (2019) - ID; Peace M

#JapanFansFilmAyı: Mio On The Shore (2019)

 Yine, yeniden, aşkla bir Japan Fans Film Ayı etkinliği daha başlamış bulunmakta!





Herkese merhaba! Uzun bir aradan sonra, üçüncü kez gerçekleştirdiğimiz #JapanFansFilmAyı'nın ilk film yorumu için bloğuma gelmiş bulunmaktayım! Geçtiğimiz senelerde olduğu gibi bu sene de film ayını bağımsız çevirmenlerden birinin çevirisiyle açtık ve yine gerçekten açılışa yakışır bir filmin yorumuyla geldim. Bildiğiniz gibi bu etkinlik aslen kolektif yapısıyla hepimizin daha fazla Japon filmiyle buluşmasını amaçlıyor. Geçtiğimiz sene bunu biraz daha amacına uygun şekilde gerçekleştirmiştik. Bu sene ise katılım çok daha yoğun, izleyici ve takipçimiz çok daha fazla. Bu destek sayesinde bizler de tüm süreci yine çok heyecanla yürütüyoruz. Geçtiğimiz sene açılışı Edajihoon'un Where I Belong çevirisiyle ile yapmıştık. Bu sene ise açılışımızı jrhermionesblog ile yaptık. Kendisi aslen Viki'de de çevirmenlik yapan bir arkadaşımız. O yüzden gönül rahatlığıyla kendisine film çevirimizi teslim ettik. Kendisi de sağ olsun çok özenle ve titizlikle süreci yürüttü ve ilk filmimizi sorunsuz şekilde yayınladık. Bu yüzden açılışı kendisine teşekkür ederek yapmak istedim. Filmle ilgili ufak bir yorumu forumda ilgili başlığa da bıraktım ancak geniş yorumumu blogda yapmak istedim. Bu seneki etkinlikte bir aksilik olmazsa tüm filmleri izlemeye ve aynen bu şekilde blogda yorumlamaya çalışacağım. Açılış filmi olması hasebiyle de ilk filmin yorumu Mio On The Shore oluyor!



Öncelikle film, Mio adındaki genç, öksüz ve yetim bir kızımızın hayatının bir noktadan sonrasına dair kesiti hakkında. Annesi ve babası olmayan Mio aslen büyükannesi ile yaşamaktadır ancak onun da rahatsızlanması sonucu onu da bırakarak Tokyo'ya gitmek ve iş bulmak zorunda kalır. Tokyo'da babasının arkadaşında kalmaya başlar. Tokyo'da kendine önce bir satış görevlisi olarak iş bulur ancak oraya uyum sağlayamaz. Daha sonra babasının arkadaşının işlettiği hamamda kasada durmaya ve daha sonra da hamamda aktif olarak çalışmaya başlar. 






Esasen Mio'nun hayattaki yolculuğunun başlangıcını anlatan bu hikayede Tokyo'nun mahalle kültürüne de biraz yakından bakmış oluyoruz. Mio'nun çalıştığı hamama genelde yaşlı insanlar geliyor ve orada bulunan esnafla da yakın ilişkiler mevcut. Elbette sadece yaşlılar değil her yaştan insanın geldiği bir yer ama benim gibi siz de mahalle kültürüne hakimseniz, mahallede yaşayan insanların hep böyle bir yere ihtiyacı olduğunu ya da istemeden de olsa böyle bir buluşma veya kendilerini rehabilite etme yerini mesken edindiklerini fark edersiniz. Bu filmde de bu yer Mio'nun çalışmaya başladığı hamamdı. Sadece mahalleli için değil aslında Mio için de bir rehabilite yeriydi. Mio'nun genel olarak içine kapanık ve sessiz bir kız olduğunu görüyoruz filmde. Mahallede tanıştığı sinemacı çocuk normalde kendisiyle ilgilense de bir türlü onunla tam kaynaşamadığını da görüyoruz aslında. Hatta filmin bir yerinde hiç tanımadığı yabancı insanlarla eğlenip bir kendine geldiği oluyor. Bu açıdan Mio'da kendinizi görebilirsiniz. Çünkü bazen hepimiz hayatımızda o bilindik, tanıdık, uzaklaşmak istediğimiz şeylere maruz kalırız ve farklı bir şey gördük mü bir denemek ve her şeyi unutmak isteriz. Mio'da da bunu görüyoruz ancak o da her insan gibi yeniden hayatın gerçeklerine dönmek zorunda kalıyor.







Genel olarak hamamdaki işini çok sevse de henüz her şeyi bilmediği için hata yaptığı ve yeni öğrendiği şeyler oluyor. Yine de Mio'nun sevdiği işi yaparken ne kadar mutlu olduğunu görüyoruz. Ama tabii ki hayat iniş çıkışlarla dolu ve Mio için de tam her şey rayına oturuyor derken hayatında değişiklikler meydana getirecek birtakım gelişmeler oluyor. 



Filmin devamında bu bahsettiğim değişimi izleme ve yorumlama kısmına tabii ki sizlere bırakıyorum çünkü spoiler vermek istemiyorum. Ama şunu söylemeliyim ki böyle bir filmde bile gözleriniz dolabiliyor. Film aslında genel manada her başlangıcın bir sonu ve her sonun da bir başlangıca gebe olduğunu çok güzel yansıtmış. Bunu Mio'nun yaşadığı süreçleri izlerken çok rahat görüyorsunuz. Bizi de insan yapan ve belki de olgunlaştıran tam da bu süreçler diyorsunuz aslında. Mio da herkes gibi bir insan ve tek bir insanın bir âlem olduğunu da bir anlamda hissediyorsunuz. Hep insan ölümü için küçük kıyamet denir ya, filmi izlerken ben de aynen böyle düşündüm. Çünkü Mio'yu izlerken koca bir hayatın belli bir bölümüne tanıklık ediyorum, evet, ama bu insan da bir gün ölecek ve bu koca âlem için kıyamet kopmuş olacak diye derin yerlere bile götürdü beni film. O yüzden benim açımdan gerçekten kıymetli ve izlediğime çok memnun olduğum bir film oldu.






Elbette Japon filmlerinin en olmazsa olmazı da müthiş sinematografisi. Where I Belong filminde olduğu gibi Mio On The Shore'da da Japonya'nın eşsiz manzaralarına tanıklık etme şansı buluyoruz. Bu açıdan a seyir zevki oldukça yüksek bir filmdi.








Son olarak, açık davetimize olumlu şekilde dönen ve gerçekten kaliteli çevirisiyle film açılışımızı yapan jrhermionesblog'a bir kez daha teşekkür ediyorum. Filmi sadece bir izleyici değil çevirmen olarak da izlerken çok şeyler öğrendim. "Benim de muhakkak çeviride bunu kullanmam lazım" dediğim yerler oldu ve bunları not aldım. Zaten bu yüzden sitemizde çeviri yapan tüm çevirmenlerin projelerine muhakkak göz atmaya çalışıyorum çünkü herkesten çok şey öğreniyorum. O yüzden bu etkinlik benim açımdan birçok anlamda çok faydalı oluyor. Dolaysıyla katılım gösteren ve gösterecek olan tüm çevirmenlere ve siz takipçilerime şimdiden teşekkür ediyorum!


Bir sonraki filmde görüşmek üzere!


Not: Bu arada sonda çalan şarkı gerçekten çok güzel, dinlemeden kapatmayın!


Filmi online izlemek için TIKLAYINIZ

Etkinlik kapsamında yayınlanan filmlerin tam listesini görebileceğiniz gönderi için TIKLAYINIZ


Keyifli seyirler!

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.